כיבוש והתנגדות מעיניו של ילד: הסרט “חמש מצלמות שבורות”, 2012

סרטם הדוקומנטרי המרגש של גיא דוידי ועימאד בורנאט “חמש מצלמות שבורות“, המועמד לאוסקר בקטגוריית הסרט התיעודי, עוקב אחר שני מסלולי עלילה הקשורים ביניהם. ראשית, הסרט מתעד את המאבק המתמשך של תושבי הכפר בילעין שבגדה המערבית בגזילת אדמות הכפר לטובת הרחבת יישובים ישראליים. במקביל, הסרט עוקב אחר ילדותו של ג’יבריל, בנו הצעיר של הבמאי. ג’יבריל נולד בתחילת הסרט, וכבר בשנותיו הראשונות הוא עד למחאת המבוגרים בכפרו. באמצעות ג’יבריל, הסרט מאפשר לנו להתבנן מנקודת מבטו של ילד על מציאות הכיבוש וההתנגדות, ומשמש כמקרה מייצג של השפעת הסכסוך המתמשך על ילדים פלסטינים.

“חמש מצלמות שבורות” עולה למסכים זמן לא רב לאחר סרט אחר המתעד הפגנות נגד הכיבוש בכפר אחר בגדה המערבית, “בודרוס“. כמו בקודמו, ב”חמש מצלמות שבורות” ניתן למצוא צילומים ביתיים של צעדות, עצרות ופעולות אי-ציות אזרחי יצירתיות. בשני הסרטים בולט הדיכוי האלים של המחאה על ידי הצבא הישראלי: ארבע מבין חמש המצלמות שבכותרת הסרט הנוכחי נשברות בפעולות אלימות של חיילים או מתנחלים ישראלים.

אולם בעוד “בודרוס” מתמקד במרכזיותן של נשים בהפגנות נגד כיבוש, “חמש מצלמות שבורות” בוחן את מקומם של ילדים. בסצנה מוקדמת בסרט מוזמנים צעירי ומבוגרי הכפר להפגנה, ואכן, ילדים צעירים מאוד נוכחים ברבות מן הצעדות והעצרות. כמו עמיתיהם הבוגרים, הילדים המפגינים סובלים מהתגובה הצבאית להפגנות. שניים מהקטעים המצמררים ביותר בסרט הם הלווייתו של אחמד מוסא, ילד בן עשר שמת לאחר שנורה על ידי שוטר מג”ב ישראלי במהלך הפגנה בכפר אחר בגדה, ותיעוד של המעצר בשעת לילה מאוחרת של ילד מתייפח בבילעין.

בין השאר עוסק “חמש מצלמות שבורות” בהחלטתם של הוריו של ג’יבריל הצעיר לאפשר לבנם הצעיר להיות עד לאלימות – ואף לעודד אותו. בקטע אחר בסרט, הילד יושב לבד במכונית חונה וצופה במרדף של חיילים ישראלים אחר מפגינים שהתקרבו ל”חומה” – גדר ההפרדה המפרידה בין בילעין לעיירה הישראלית הסמוכה. מילותיו הראשונות של ג’יבריל – ואולי אין זה מפתיע – הן “ג’יש” (צבא) ו”ג’ידר” (חומה). בסצנה אחרת, גי’בריל חוקר את אביו בנוגע למותו של ידיד משפחה במחאה אחרונה. “למה החיילים הרגו את פיל?” הוא שואל, “למה שלא תהרוג את כל החיילים עם סכין?”. ג’יבריל הוא בן חמש שנים בסיומו של הסרט, אך ברור שכיבוש והתנגדות הספיקו כבר להשפיע על נפשו עמוקות.

לצפייה בסרט:

לקריאת ביקורות בעברית על הסרט (לקוח מהערך על הסרט בויקיפדיה העברית):

Gallery | This entry was posted in אמנות אקטיביסטית ומרפאת and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.